AMATORSKI TEATR DRAMATYCZNY IMIENIA JÓZEFA ŻMUDY

Struktura tej grupy teatralnej jest bardzo rozbudowana. Od początku istnienia do dnia dzisiejszego można wyróżnić, że do jego działalności przyczyniło się: 12 reżyserów, 16 scenografów, 5 choreografów, 8 kompozytorów, 11 oświetleniowców, 10 akustyków, 9 pracowników pracowni krawieckiej i kostiumerii, 7 stolarzy oraz 279 aktorów.

Pierwszy teatr swoimi korzeniami sięga do 1944 roku, gdy Marian Bereżko założył w Stalowej Woli KOŁO TEATRALNE przy Towarzystwie Uniwersytetów Robotniczych. Grał tam główne role, ale także zajmował się reżyserią, scenografią i całą resztą, która towarzyszyła przy organizacji występów takich jak: „Zemsta Cyganów” czy „Chata za wsią”. Po codziennej pracy nie była to dla niego przyjemność lecz ogromny trud i wysiłek.

Kiedy Stalowa Wola została wyzwolona spod okupacji hitlerowskiej w 1945 roku Józef Dąbek zaproponował Józefowi Szpornie założenie na terenie miasta teatru amatorskiego. Zgodził się choć obecne warunki temu nie sprzyjały. Próby odbywały się w prywatnych mieszkaniach, a następnie w sali „Hutnika” i wypożyczanych świetlicach. Scena w kinie „Stal” była wykorzystywana najwyżej dwa razy, w tym na próbę generalną. Zainteresowanie teatrem było ogromne, ponieważ aktorów – amatorów nie brakowało, a spektaklom towarzyszyła pełna widownia. Społeczeństwo domagało się żywego słowa i garnęło się do teatru, pomimo że sztuki wystawiane w trudnych warunkach nie stały na zbyt wysokim poziomie. Pierwszymi aktorami na scenie Amatorskiego Teatru Dramatycznego byli: Józef Dąbek, Albin Piechówka, Tadeusz Ryl, Michał Mierzwa, Józef Florczyk, Aleksander Wierzchowski, Maria Pogorzelska, Mieczysława Gomułka, Janina Maciejowska, Janina Rodzeń, Lucyna Sobolewska i inni. Józef Stanisław Szporna objął stanowisko reżysera.

W 1949 roku rozpoczęła się budowa Domu Kultury, który nazywany był „Pałacem Kultury i Sztuki”, następnie w 1951 roku opiekę nad zespołem teatralnym objął Związek Zawodowy Metalowców i Rada Zakładowa Huty Stalowa Wola. Zmiana ta spowodowała ewolucję warunków pracy, choć nadal nie było odpowiedniej sali widowiskowej pojawiły się fundusze na prowadzenie teatru. W 1953 roku pieczę nad zespołem przejął najbardziej doświadczony aktor i reżyser: Stanisław Chruściel. Szczególnym sukcesem w tym okresie było zdobycie I miejsca w Przeglądzie Wojewódzkim za sztukę „Powracająca fala” wg B. Prusa. W tym momencie w repertuarze pojawili się klasycy tacy jak: Czechow lub Molier oraz rozpoczęły się wyjazdy w tzw. „teren”. Do zespołu dołączył Władysław Pankiewicz z żoną Julią oraz Tadeusz Grabara, którzy aktywnie włączyli się w życie zespołu i zorganizowali we wspólnej reżyserii: „Igraszki z diabłem”.

W 1956 roku z Amatorskim Teatrem związał się Józef Żmuda – aktor i reżyser, z którym zespół przeżył najwspanialsze lata. Zanim trafił do Stalowej Woli nabył spore doświadczenie we Lwowie, Rzeszowie, Giżycku, Zielonej Górze czy Olsztynie. Zakochał się w stalowowolskiej scenie Domu Kultury i z pasją poświęcił się temu miejscu. Już pierwsze przygotowane spektakle: „Zaczarowanego koła”, „Krakowiaków i Górali” odniosły ogromny sukces. Repertuar jakim posługiwał się Józef Żmuda odwoływał się do tematyki ludowej, ponieważ większość widzów wywodziło się ze wsi - chciał ich zatem uczyć teatru. Frekwencja na premierach zazwyczaj była pełna, ale przyszły też chwile, kiedy brakowało widzów. Wtedy zespół zorganizował wieczory towarzyskie i dyskusje na temat preferencji publiczności. Zaczęły się wówczas spektakle o tematyce rozrywkowej, które niosły za sobą pewną erudycję. Widzowie pragnęli sztuk odnoszących się do obecnego życia i spraw politycznych. Powstały wtedy między innymi: „Śmierć Hamleta”, „Sprawa rodzinna” – grana pod tytułem „Posądzenie”. Teatr ZDK podczas Festiwalu Kulturalnego Związków Zawodowych rozpoczynającego w 1967 roku w Stalowej Woli Ogólnopolskie Prezentacje „Teatry Robotnicze Ludziom Pracy” zdobył główną nagrodę za realizację sztuki „Kolumbowie – rocznik 20” w reżyserii J. Żmudy i scenografii Tadeusza Grabary. Sztuka ta nie była łatwa do wykonania, ponieważ liczyła czterdzieści osób obsady, gdy w zespole funkcjonowało dziesięciu aktorów i drobna ilość młodzieży obciążona już innym widowiskiem muzycznym. 

Amatorski Teatr Dramatyczny był laureatem wielu nagród na Ogólnopolskich Prezentacjach Teatrów Dramatycznych „Teatry Robotnicze Ludziom Pracy”. Szczególnie ważnym stało się  przedstawienie Ryszarda Latki: „Tato, tato, sprawa się rypła” w reżyserii Józefa Żmudy i scenografii Czesława Hałaja. Otrzymało ono pierwsze miejsce w wyżej wymienionym przeglądzie, a sam autor sztuki określił jej poziom jako najwyższy. Spektakl ten obejrzało kilkadziesiąt miast w Polsce. W 1983 roku zmarł Józef Żmuda. O wielkości jego talentu, poświęcenia i miłości do teatru nie sposób napisać. To był wielki człowiek – po prostu. Jego słowa: „Trzeba kochać teatr w sobie, nie siebie w teatrze, rozumiesz?” powinny stać się drogowskazem wszystkich aktorów.

W latach osiemdziesiątych grupa teatralna zwolniła swoje tempo, a po śmierci J. Żmudy przez dwa lata nie wystawiła żadnej sztuki. Aktorzy przychodzili jedynie do ZDK, czytali i dyskutowali, cierpliwie czekając na kogoś, kto poprowadzi ich w dalszą drogę. Kandydatów było kilku, ale tylko w 1985 roku Janusz Szupryczyński podjął się tego zadania. Zrozumiał, że należy kontynuować tradycję teatru, a nie budować jego nowe twory. Amatorski Teatr Dramatyczny w Stalowej Woli rozpoczął pracę nad: „Wizytą starszej pani”, mierzył nie niżej jak bywało to w przeszłości. W 1986 roku wznowiona została IX edycja Ogólnopolskich Teatrów Dramatycznych „Teatry Robotnicze Ludziom Pracy” i Amatorski Teatr Dramatyczny przyjął imię Józefa Żmudy. Następnie w zespole odżyła idea teatru opartego na klasycznej literaturze dramatycznej. Wystawili między innymi powtórnie „Zemstę” z kolejnym reżyserem Jackiem Szczękiem, który nie zagościł długo w zespole. W kolejnych latach teatr przeżywa „zamrożenie” wystawiając „Zemstę” tylko dla stalowowolskich szkół.

Pierwszą kobietą, która objęła kierownictwo nad ATD była Longina Ordon, nauczycielka języka polskiego, zafascynowana teatrem. Na próbach spotkały się dwa pokolenia – najstarszych aktorów z uczniami tzw. budowlanki. 1 kwietnia 2001 roku zespół wystawia premierę „Kopciucha” Janusza Głowackiego. Po takiej przerwie cała sala widowiskowa została wypełniona po brzegi, pomimo konkurencji ze strony telewizji i kina. Znaczyło to, że w Stalowej Woli jest duże zapotrzebowanie na teatr. W 2002 roku do Stalowej Woli po raz trzeci zawitała „Zemsta” z kilkoma zmianami w obsadzie. ATD nigdy nie został oficjalnie zamknięty, tak naprawę istniał za sprawą tych, którzy przynależność do grupy Józefa Żmudy potraktowali jako obowiązek. Są nimi: Anna Płecha, Emil Brzoza, Kazimierz Jarem, Longin Janik.

Kolejnym prowadzącym był Wawrzyniec Ciesielski, który reaktywował zespół i przedstawione zostały takie sztuki jak: „Podejrzani” czy „Bez tytułu”. Następnie do grupy dołączyło wielu młodych adeptów sztuki i zaczęły się przygotowania do kolejnych premier np. „Szarańczy” czy „Będzie lepiej”. Przygotowania trwały nawet rok, ale spektakl był dopracowany pod każdym względem – formalnym i warsztatowym. ATD pod wodzą Wawrzyńca Ciesielskiego odwoływał się i rozwijał myśl J. Żmudy o teatrze wywodzącym się z literatury dramatycznej. Kolejnymi dramatem był „Świętoszek”, który ukazał rzeczywistość aktorską, braki i niedociągnięcia, śledzenie kart scenariusza i rozgrzewkę. Artyści poszukiwali innowacyjności, dlatego ATD zaproponowało przeprowadzenie warsztatów teatralnych Markowi Kościółkowi, w których tematyką miała być twórczość Czesława Miłosza. Ze wspólnych kreacji zespołu narodziła się forma teatru ulicznego, happeningu, który zaprezentował się w  2011 roku z „Czesławem Miłoszem – warsztatowo”.

logotyp ATD

PREMIERY AMATORSKIEGO TEATRU DRAMATYCZNEGO:

1.       Michał Bałucki - „Grube ryby”, reż. Józef Szporna

2.       Michał Bałucki – „Klub kawalerów”, reż. Józef Szporna

3.       Michał Bałucki – „Dom otwarty”, reż. Józef Szporna

4.       Adolf Abrahamowicz, Ryszard Ruszkowski – „Mąż z grzeczności”, reż. Józef Szporna

5.       Henryk Zbierzchiowski – „Małżeństwo Loli”, reż. Józef Szporna

6.       Carlo Goldoni – „Oberżystka”, reż. Józef Szporna

7.       Kazimierz Barnaś – „Znak”, reż. Józef Szporna

8.       Gabriela Zapolska – „Moralność Pani Dulskiej”, reż. Józef Szporna

9.       Wanda Żółkiewska – „Awans”, reż. Józef Szporna

10.    Zdzisław Skowroński – Józef Słotwiński – „Na ratunek”, reż. Józef Szporna

11.    Władysław Lebecki – „Sprawa Anny Kosterskiej”, reż. Józef Szporna

12.    Bruno Winawer – „R.H. Inżynier”, reż. Józef Szporna

13.    Michał Wodzyński – „Ten głupi Franek”, reż. Józef Szporna

14.    Adam Grzymała – Siedlecki – „Sublokatorka”, reż. Józef Szporna

15.    Molier – „Grzegorz Dyndała” (1951), reż. Józef Szporna

16.    Antoni Makarenko – „Poemat pedagogiczny”, reż. Józef Szporna

17.    Zdzisław Gozdawa, Wacław Stępień – „Wodewil Warszawski”, reż. Józef Szporna

18.    Bolesław Prus – „Powracająca fala” – reż. Stanisław Chruściel

19.    Antoni Czechow – „Jubileusz”, reż. Stanisław Chruściel

20.    Molier – „Chory z urojenia” (1953), reż. Stanisław Chruściel

21.    Aleksander Fredro – „Dożywocie”, reż. Stanisław Chruściel

22.    Antoni Czechow – „Niedźwiedź”, reż. Władysław Pankiewicz

23.    Henryk Sienkiewicz – „Szkice węglem” (1954), reż. Władysław Pankiewicz

24.    Jan Drda – „Igraszki z diabłem” (1955), reżyseria zespołowa: Stanisław Chruściel, Tadeusz Grabara, Władysław Pankiewicz; scenografia Tadeusz Grabara

25.    Chans Christian Andersen – „Królowa Śniegu” (1955), reż. Stanisław Chruściel; scenografia Andrzej Grodniewicz; kierownictwo muzyczne Sabin Budzynowski

26.    Konstanty Krumłowski – „Królowa przedmieścia” (1956), reż. Bronisław Kassowski; scenografia Tadeusz Grabara

27.    Leon Schiller – „Pastorałka” (19 I 1957), reż. Józef Żmuda; scenografia Tadeusz Grabara; kierownictwo muzyczne Marian Bienias

28.    Lucjan Rydel – „Zaczarowane koło” (9 II 1967), reż. Józef Żmuda; scenografia Józef Zboromirski

29.    Jan N. Kamiński, Karol Kurpiński – „Zabobon, czyli Krakowiacy i Górale” (30 XI 1957), reż. Józef Żmuda; scenografia Jerzy Torończyk; kierownictwo muzyczne Marian Bienias

30.    Artur Maria Swinarski – „Achilles i panny” (1957), reż. Józef Żmuda; scenografia Jerzy Torończyk

31.    Gabriela Zapolska – „Moralność pani Dulskiej” (15 III 1958), reż. Józef Żmuda; scenografia Jerzy Torończyk

32.    Tirso de Molina – „Zielony Gil” (21 VI 1958), reż. Józef Żmuda; scenografia Jerzy Torończyk

33.    Aleksander Fredro – „Zemsta” (25 IV 1960), reż. Józef Żmuda; scenografia Tadeusz Grabara

34.    Frank Paul Schoenthan, Julian Tuwim – „Porwanie Sabinek”, reż. Józef Żmuda; scenografia Tadeusz Grabara; fortepian Alojzy Szopa

35.    Molier – „Grzegorz Dyndała”, reż. Józef Żmuda; scenografia Tadeusz Grabara

36.    Juliusz Słowacki – „Słowa natchnione”, reżyseria Erazm Buchelt i Józef Żmuda

37.    Juliusz Słowacki – „Mazepa” (31 I 1960), reż. Józef Żmuda; scenografia Tadeusz Grabara

38.    Kornel Makuszyński – „Przyjaciel wesołego Diabła” (19 VI 1960), reż. Józef Żmuda; scenografia Tadeusz Grabara

39.    Henryk Sienkiewicz – „Bitwa pod Grunwaldem” (22 VII 1960), reż. Józef Żmuda; scenografia Tadeusz Grabara

40.    Andrzej Wydrzyński – „Śmierć Hamleta” (II 1961), reż. Józef Żmuda; scenografia Tadeusz Grabara

41.    Jerzy Lutowski – „Sprawa rodzinna (Posądzenie)” (II 1961), reż. Józef Żmuda; scenografia Tadeusz Grabara

42.    Roman Niewiarowicz – „Gdzie diabeł nie może” (4 XI 1961), reż. Józef Żmuda; scenografia Tadeusz Grabara

43.    Pierre Corneille, Stanisław Wyspiański – „Cyd” (16 XII 1961), reż. Józef Żmuda; scenografia Jerzy Torończyk

44.    Ludwik Hieronim Morstin – „Obrona Ksantypy” (V 1962), reż. Józef Żmuda; scenografia Zdzisława Koblańska

45.    Jerzy Jurandot – „Dziewiąty sprawiedliwy” prapremiera (24 III 1963), reż. Józef Żmuda; scenografia Tadeusz Grabara

46.    Anton Makarenko – „Poemat pedagogiczny”, reż. Józef Żmuda; scenografia Tadeusz Grabara

47.    Frank Paul Schoenthan, Julian Tuwim – „Porwanie Sabinek” (12 I 1964), reż. Józef Żmuda; scenografia Tadeusz Grabara

48.    Julian Kawalec – „Ziemi przypisany”, reż. Józef Żmuda

49.    Bruno Jasieński – „Słowo o Jakubie Szeli”, reż. Józef Żmuda; scenografia Stanisław Gliwa

50.    Rogers Ferdinand – „Szczeniaki” (3 II 1965), reż. Józef Żmuda; scenografia Tadeusz Grabara

51.    Jacques Companeez i Ivan Noe – „Przyjaciel nadejdzie wieczorem” (3 III 1965), reż. Józef Żmuda; scenografia Tadeusz Grabara

52.    Aleksander Fredro – „Mąż i żona” (16 XII 1965), reż. Józef Żmuda; scenografia Tadeusz Grabara

53.    Roman Bratny – „Kolumbowie – rocznik 20” (24 VI 1966), adaptacja Adam Hanuszkiewicz; reż. Józef Żmuda; scenografia Tadeusz Grabara

54.    Bracia Grimm – „Królowa Śnieżka” (1 VII 1966), reż. Józef Żmuda; scenografia Tadeusz Grabara

55.    Włodzimierz Dychowiczny, Michał Słobodskoj – „Studencka miłość” (19 X 1967), reż. Józef Żmuda; scenografia Stanisław Gliwa

56.    Dymitr Furmanow, Mirosław Stehlik – „Czapajew” (21 II 1968), reż. Józef Żmuda; scenografia Tadeusz Grabara

57.    Józef Korzeniowski – „Karpaccy górale” (9 III 1969), reż. Józef Żmuda; scenografia Jerzy Torończyk

58.    Jerzy Jesionowski – „Wyprawa po zielony metal” (4 III 1970), reż. Józef Żmuda; scenografia Stanisław Gliwa; muzyka Tadeusz Rogoyski

59.    Rolf Hochhuth, Kazimierz Dejmek – „Namiestnik” (17 V 1970), reż. Józef Żmuda; scenografia Jerzy Torończyk

60.    Bracia Grimm – „Królewna Śnieżka” (12 V 1971), reż. Józef Żmuda; scenografia Tadeusz Grabara

61.    Juliusz Słowacki – „Mazepa” plener (21 V 1971), reż. Józef Żmuda; scenografia Jerzy Torończyk

62.    Aleksander Maliszewski – „Droga do Czarnolasu” (11 XI 1972), reż. Józef Żmuda; scenografia Teresa Targońska

63.    Friedrich Dürrenmatt – „Fizycy” (27 V 1973), reż. Józef Żmuda; scenografia Czesław Hałaj

64.    Bohdan Drozdowski – „Kondukt” (19 X 1974), reż. Józef Żmuda; scenografia Tadeusz Grabara

65.    Friedrich Dürrenmatt – „Romulus Wielki” (13 V 1976), reż. Józef Żmuda; scenografia Stanisław Gliwa

66.    Ryszard Latko – „Tato, tato, sprawa się rypła” (11 IX 1977), reż. Józef Żmuda; scenografia Czesław Hałaj

67.    Lucjan Rydel – „Zaczarowane koło” (7 XII 1977), reż. Józef Żmuda; scenografia Stanisław Gliwa

68.    Pierre Corneille, Stanisław Wyspiański – „Cyd” (IV 1980), reż. Józef Żmuda; scenografia Jerzy Torończyk; współpraca scenograficzna Tadeusz Grabara

69.    Artur Maria Swiniarski – „Achilles i panny” (III 1983), reż. Józef Żmuda; scenografia Elżbieta Szewczyk

70.    Friedrich Dürrenmatt – „Wizyta starszej pani” (7 V 1986), reż. Janusz Szupryczyński; scenografia Krzysztof Motyka

71.    Stanisław Stratijew – „Owca” (VI 1987), reż. Janusz Szupryczyński

72.    Janusz Hreczuch – „Szaleństwo Macieja” (V 1988), reż. Janusz Szupryczyński

73.    Sławomir Mrożek – „Krawiec” (1989), reż. Janusz Szupryczyński

74.    Sławomir Mrożek – „Serenada” (I 1990), reż. Janusz Szupryczyński

75.    Aleksander Fredro – „Zemsta” (V 1994), reż. Jacek Szczęk; scenografia Tadeusz Szymański

76.    Janusz Głowacki – „Kopciuch” (1 IV 2001), reż. Longina Ordon; scenografia Katarzyna Lochmańczyk – Graboś i Ewa Tatara

77.    Aleksander Fredro – „Zemsta” (21 IV 2002), reż. Longina Ordon; scenografia Tadeusz Szymański

78.    Lidia Amejko, Eduardo de Filippo, William Butler Yeats – „Podejrzani” (28 X 2008), reż Wawrzyniec Ciesielski

79.    Ingmar Villqist – „Bez tytułu” (19 I 2009), reż. Wawrzyniec Ciesielski

80.    Biljana Srbljanović – „Szarańcza” (26 IV 2009), reż. Wawrzyniec Ciesielski; scenografia Paulina Kara, Lidia Biernat

81.    Krzysztof Bizio – „Będzie lepiej” (3 X 2009), reżyseria i scenografia Wawrzyniec Ciesielski

82.    Molier – „Świętoszek” (20 IV 2010), reż. Wawrzyniec Ciesielski

83.    Antoni Czechow – „Wujaszek Wania” premiera (20 II 2011), reż. Wawrzyniec Ciesielski; scenografia Lidia Biernat

84.    Eurypides – „Medea” (14 IV 2011), reż. Wawrzyniec Ciesielski; scenografia Lidia Biernat

85.    „Miłosz – warsztatowo” (17 VI 2011), reż. Marek Kościółek

Tekst został opracowany na podstawie publikacji "Pokochać teatr w sobie - 65 lat Amatorskiego Teatru Dramatycznego im. Józefa Żmudy Miejskiego Domu Kultury w Stalowej Woli 1945 - 2010"